Noord Nederlands Orkest

Guerrilla actie trekt volle zalen

(en bleek een postuum eerbetoon aan David Bowie)

David Bowie Is

De Royal V&A overzichtstentoonstelling David Bowie Is deed na Londen, Toronto, Sao Paulo, Berlijn, Chicago, Parijs en Melbourne Groningen aan. Met het concert ‘What’s on David Bowie’s Playlist’ voegde het Noord Nederlands Orkest een nieuwe, artistieke laag toe aan de oprukkende Bowie koorts. Wereldwijd werd nog nooit eerder de muzikale inspiratie van het popfenomeen belicht. Het Noord Nederlands Orkest vroeg ons om rond de concerten zoveel mogelijke (boven)regionale publiciteit te genereren, met als doel om drie keer de grote zaal van de oosterpoort vol te krijgen (2.900 bezoekers), waarvan 30% jongeren in de leeftijd 17 – 30 jaar.

Campagne Noord Nederlands Orkest
Campagne Noord Nederlands Orkest

Win-actie

Om in korte tijd zoveel mogelijk aandacht en publiciteit te genereren hebben we ingezet op twee pijlers: persaandacht en content marketing gericht op jongeren, met in het bijzonder een rol voor bloggers. Een unieke gebeurtenis schreeuwt om een evenzo unieke actie. Dus bedachten we een win-actie: één gouden plaat in een hele bups Bowie Elpees. Zoek! En vind! En de gelukkige vinder ging als VIP naar het concert en de officiële opening van de tentoonstelling David Bowie Is in het Groninger Museum.

Campagne David Bowie
Campagne Noord Nederlands Orkest
Guerilla marketing

Resultaat

Voor een dergelijke relatief kleine guerrilla actie was het resultaat overweldigend: drie keer een volle zaal, een enorme toename van het social media bereik en landelijke persaandacht (o.a. Podium Witteman, Volkskrant, Trouw, Telegraaf, 3 voor 12, Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en diverse omroepen).

En tot slot een welverdiende, helaas gedeeltelijk postume ode aan een popidool. Want terwijl de tentoonstelling over zijn leven nog liep, werd bekend gemaakt dat David Bowie op 69-jarige leeftijd was overleden. RIP David.

Campagne David Bowie
Campagne Noord Nederlands Orkest