Read

Je ziet het pas als je het door hebt

Diederick Koopal gezien in College Tour? Goed hè. Hele grote reclame-meneer. Je zou denken dat reclamemeneren en -mevrouwen heel goed weten hoe je iemand moet verleiden tot het maken van een keuze. En dat is ook zo, maar blijkbaar kunnen we dat beter voor onze klanten dan voor ons zelf.

Want uit recent onderzoek* blijkt dat 96% van de bevraagde organisaties door de enorme verscheidenheid aan bomen het bos niet meer ziet.

Oftewel, klanten hebben de keuze uit heel veel soorten bureaus en proposities die niet altijd even duidelijk zijn. Dan is het niet raar dat slechts 18% van de respondenten vindt dat een bureau regelmatig hun verwachtingen overstijgt. Oei… maar voordat we denken dat we de tent maar beter kunnen sluiten is enige nuancering op z’n plaats. Want wat is ‘regelmatig’ en wat zijn die ‘verwachtingen’ precies? Volgens hetzelfde onderzoek is de primaire verwachting van de klant dat een bureau ‘op tijd en binnen budget levert’ en is ‘kwalitatief hoogstaand creatief werk’ van secundair belang. Hmm… echt? Onze ervaring is gelukkig anders, dus genoeg reden voor een referentieonderzoekje, naar de vraag die we onszelf steeds stellen: waarom verkiest een klant het ene bureau boven het andere? En andersom, dus wat maakt dat de ene klant beter bij ons past dan de andere? Als creatief bureau hopen we natuurlijk dat het allemaal gaat om de mensen en wat ze kunnen, maar is dat zo? Dus ging onze stagiaire Roos op pad en vroeg een aantal van onze klanten naar hun ervaringen.

Niet geheel verrassend hoorde zij eigenlijk unaniem dat het werk, de creatieve output een heel belangrijk criterium is voor de bureaukeuze. Het werk is tenslotte het product, het ‘ding’, het bewijs van je kunnen, the proof of the pudding. En in onze wereld betekent dat ideeën. Pim Verlaan van Lifely vatte dit fantastisch samen en zei:

Je wilt dat je bureau met een briljant idee komt dat alles wat je tot nu toe deed doorbreekt.
Pim Verlaan, Lifely

Kyra Weaver van UNO Bedrijfsadviseurs kende ons aanvankelijk niet, maar zag via een bevriende relatie werk van ons waar ze blij van werd. Eigenlijk meer van het idee dan van het werk maar blijkbaar was het voor haar verrassend genoeg. Zelf zegt ze hierover enigszins cryptisch: “Wat ik van een bureau verwacht is dat ze mij datgene leveren wat ik juist niet had verwacht. En uiteindelijk wordt de keuze voor het bureau bevestigd door de mate waarin ze ons begrijpen.”

Check. Wat nog meer? Volgens Ronald van Dijk van Charco & Dique bepaalt naast hun expertise ook de cultuur van een bureau de kwaliteit van het werk. Als Amsterdams bedrijf zijn zij bij het kiezen van een bureau bewust uitgeweken naar het Noorden. Hij zegt:

Je moet een bureau vinden dat weet dat je belangrijk voor ze bent, dat moeite doet om je te begrijpen. Als de interesse niet oprecht is, zul je nooit de gewenste resultaten krijgen. Je hebt wederzijdse bewondering voor elkaar nodig. Chemie.
Ronald van Dijk, Charco & Dique 

Het lijkt er dus op dat organisaties veel hetzelfde meewegen bij het selecteren van een bureau, zoals werk, kennis, kunde, ervaring, maar dat wederzijds begrip en chemie de doorslag geven. Dus je ziet het pas als je het doorhebt (dank je Johan) en geldt voor ons als bureau eigenlijk hetzelfde: we zullen nooit ons beste werk produceren als we niet klikken met de mensen voor wie we het doen. En net als in elke relatie is het keihard werken, met ups en downs. Dus komt het toch echt neer op wederzijds commitment, een symbiose tussen klant en bureau om het maximale uit de relatie te halen. Be all in or get all out. There is no halfway. Dat zou je op de muur moeten zetten 🙂

Bron: What Clients Think, Up to the Light, 2018

Klaar voor verandering?

Geef ons een belletje.