Read

De (on)zin van RTRN

Een heleboel redenen om wel/niet met ons in zee te gaan

Weet je nog? In mijn vorige blog over branding legde ik uit wat branding nou precies was en waarom je als merk maar beter je zaken op orde zou hebben met betrekking tot je branding. In deze blog ga ik je aan de hand van een aantal van onze meest waardevolle én vervelende eigenschappen uitleggen hoe wij rebrandingtrajecten aanpakken. Hopelijk denk je na het lezen: goh, met jullie zou ik echt (NOOIT) willen samenwerken! Kijk, dan heb ik mijn doel bereikt.

Onmetelijke wijsheid  
Eerst even een opfrisser. Wat is branding ook alweer? De term ‘branding’ omvat alle manieren om het gat tussen je identiteit (waar jouw organisatie voor staat) en je imago (wat mensen over jou zeggen) te dichten. Het is heel belangrijk om het verschil daartussen zo minimaal mogelijk te houden, want, zoals je ook in mijn vorige blog kon lezen, kan het flink misgaan als er een gapend gat zitten tussen wie je eigenlijk bent en hoe mensen dat interpreteren. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Onze klanten zullen dat kunnen beamen, ze hebben namelijk niet voor niets bij ons aangeklopt. Hun probleem? Er zit een verschil tussen waar het merk op dit moment staat en waar het eigenlijk wil zijn. Marketinggoeroe Marty Neumeier, in zijn onmetelijke wijsheid, noemde dit the brand gap en schreef er een boek over (een must-read!). Anyway, onze klanten komen dus bij ons omdat ze het anders willen. We staan Hier en willen naar Daar. Maar hoe komen we Daar? Ons antwoord op die vraag is lekker cliché, maar if you do what you’ve always done, you’ll get what you’ve always gotten. En dus: verandering.

Ongekend fanatisme 
Vaak staan bedrijven niet te springen om verandering. Hoe groter de sprong van hier naar daar, hoe groter de weerstand om die aanloop te nemen. Dat snappen we heus. Soms zal het alleen lijken alsof we dat helemaal niet snappen en alleen maar onze zin willen doordrijven. Doordrammen, totdat je zwicht en je overgeeft aan het idee dat je afscheid gaat nemen van het oude en je je open moet stellen voor iets nieuws. Dat is wat we vooral willen bereiken: dat je verandering straks kunt omarmen. En dan niet in wurggreep, maar als een warme omhelzing. Onze manier van aanpakken is alleen wat minder conventioneel en minder leuk dan je had gehoopt. Daar heb je ‘m al, onze eerste zeer-waardevolle-maar-voor-jou-mogelijk-erg-vervelende eigenschap: we zijn extreem fanatiek en dat zul je meemaken. We zullen streng en kritisch zijn en soms een beetje onredelijk kunnen overkomen. Dat komt allemaal voort uit ons ongekende fanatisme om er samen met jou écht iets van te maken. We willen gewoon heel erg graag duidelijk maken dat verandering je heus iets goeds kan opleveren. Geloof me, you’ll get so much in RTRN

Onbegrensde nieuwsgierigheid
Oké, de eerste stap is gezet. Alle neuzen staan dezelfde kant op en we beseffen allemaal: die verandering is nodig. Maar daarmee is het dan ook wel gezegd, want verder weten we eigenlijk nog heel weinig. Waar staan we? Waar willen we heen? Wat moeten we Hier laten om Daar te komen? Wie doen er mee, en wie niet? Allemaal vragen waar we nog geen antwoord op hebben. En dus is het de hoogste tijd om de lagen van de ui af te pellen en zo tot de bodem van het probleem en van het merk te komen. En dat is waar onze tweede zeer-waardevolle-maar-voor-jou-mogelijk-erg-vervelende eigenschap zijn intrede doet: onze onbegrensde nieuwsgierigheid. We vinden het nodig om je hele bedrijf binnenstebuiten te keren, werkelijk alles te weten te komen en overal vraagtekens bij te zetten. We willen alle ins en outs weten, zodat we de merkformule op een gegeven moment kunnen dromen. We zullen je dus de oren van de kop moeten vragen. Vervelend, ik weet het, maar dat is dé manier om alle mogelijke kennis die er is op te halen om die brand gap uiteindelijk te kunnen dichten. En dus is jezelf onderdompelen nodig om voeling te krijgen met het merk en om de weg van Hier naar Daar zo helder mogelijk te kunnen uitstippelen. Fun fact: Erik heeft wel eens meegemaakt dat ze bij een klant dachten dat hij daar ook werkte. Je weet dat het onderdompelen succesvol is geweest als je als onderdeel van de club wordt gezien. Die betrokkenheid waarvan je je soms afvraagt of we niet een beetje té betrokken zijn, heeft echt wel voordelen. 

Ongelofelijke bemoeizucht 
Zodra we tot de kern zijn gekomen van het merk en in kaart hebben gebracht waar de kink in de kabel precies zit, gaan we over naar de volgende stap in ons rebrandingtraject: oplossingen bedenken. Dit is een leuke fase waarin we samen gaan brainstormen over hoe het er Daar uit moet zien en welke manieren we kunnen inzetten om Daar te komen. Het gevaar zit ‘m in dat we soms een beetje kunnen doordraven in het bedenken van die oplossingen. Dan hebben we ineens oplossingen bedacht voor dingen waarvan je nog helemaal niet wist dat die opgelost moesten worden. En dat brengt me alweer bij onze derde zeer-waardevolle-maar-voor-jou-mogelijk-erg-vervelende eigenschap. Dat is namelijk onze ongelofelijke bemoeizucht. Eerder in het proces hebben we je bedrijf binnenstebuiten gekeerd en overal vraagtekens bij gezet. En alsof dat dan nog niet genoeg is, gaan we ons ook nog eens bemoeien met alles waar je ons voor hebt ingehuurd en méér. Zie het als een soort van 1+3 gratis.

Ongebreidelde creativiteit 
Als we het eenmaal eens zijn over welke oplossingen het beste passen bij de uitdaging waar we mee te maken hebben, gaan we over tot de volgende stap. In deze fase zien we de oplossingen die we samen hebben bedacht tot leven komen in de visuele middelen die jouw boodschap op een zo aantrekkelijk en effectief mogelijke manier aan de juiste doelgroepen overbrengen. Websites, apps, film, animatie, you name it! Wij kunnen het, en anders kennen we wel de juiste mensen die het kunnen. Wij geven je merk een nieuwe smoel die past bij alle interne veranderingen die je merk ondergaat. We zijn groot voorstander van goed design, want we geloven erin dat goed design tot betere branding leidt, dat betere branding je van Hier naar Daar kan brengen en dat je zo die oh zo gevreesde brand gap hebt gedicht. Dat is waar we voor gaan.

Ontegenzeggelijk onszelf 
De conclusie van dit hele verhaal? Als je het aandurft om met ons in zee te gaan, zullen we zowel het engeltje als het duiveltje op je schouder zijn. We zijn doelgericht, willen het beste voor je, maar zullen soms ook het uiterste van je vragen. Die balans tussen al onze voor-jou-mogelijk-suboptimale-maar-toch-essentiële eigenschappen maakt dat we ons werk doen op de manier waarop we het doen en waarom ons werk eruit ziet zoals het eruit ziet. Wat wij afleveren, is een directe afspiegeling van wie we zijn en waar we voor staan, van onze persoonlijkheid. En daar schamen we ons allerminst voor. 

En, ben ik erin geslaagd om je te overtuigen dat een samenwerking jouw bedrijf wel iets zou kunnen opleveren? You’ve just made my day! Bel ons op 050 211 09 06 voor een kennismaking of stuur een mailtje naar mail@rtrn.nl. Tot snel!

Klaar voor verandering?

Geef ons een belletje.